Pozor - mnohé skupiny jsou si toho dnes již vědomy, takže dané znaky nemusí být vůbec na první pohled patrné. V tom právě tkví největší nebezpečí.
Pěkně sektářské znaky popisuje Lucie Severová v její dizertační práci. Zde je její citace (podtržení a tučnost doplněna):
1. Uzavřenost - sekta se považuje za výlučnou, za jedinou držitelku pravdy; svět kolem a jeho myšlení je nebezpečné, a proto je nutno omezit styk s ním na minimum , jedinou formou styku s okolním světem je misie. Kritika není dovolena, o učení se nepochybuje, pochybující jsou přísně trestáni nebo vylučováni ze společenství.
2. Utajování - způsob organizační struktury, nauky a praxe při misijním působení; přísně organizovaný systém, hierarchie pouze shora dolů; existuje tu jakási „totální fixace " na většinou žijícího předáka nebo proroka, jehož učení a vůle jsou prezentovány buďto j a k o hlas boží nebo jako absolutní zákon.
3. Fundamentalismus - doslovné chápání svatých textů a dogmat věrouky. Lpění na základech, odmítání změny původní ideologie, článků víry a jejich přizpůsobení novým poměrům. Tato sjednocující schopnost, je spojena s nenávistí proti „nepřátelům", nesnese odlišný názor a nepřistupuje ani na rozumové argumenty.
4. Mesianismus - sekty žijí vírou ve své spasitelské poslání, jen jejich prostřednictvím je možno se dostat к pravdě, dát životu smysl a napravit svět. Blízkým koncem světa uplatňují psychický tlak na příslušníky sekty a využívají toho к diktátu dalších požadavků.
5. Ovládání - členové jsou zbavováni svéprávnosti psychostrategiemi, musí se plně podrobit skupině. Sekty ovládají soukromý život svých stoupenců striktními předpisy týkajícími se oblékání a výživy, nátlakem na odloučení od rodin a přátel.
6. Elitářství - zvýraznění vlastní osobnosti (to platí hlavně pro ty, kteří trpí pocitem méněcennosti kvůli neschopnosti se zařadit nebo kvůli vztahovým problémům); vědomí, že „právě já patřím к těm, kteří jediní znají pravdu", vytváření pocitu důležitosti a nadřazenosti nad těmi ostatními.
SEVEROVÁ, Lucie. Sekty v moderní společnosti a jejich vliv na žáky - možnosti školy v oblasti ochrany žáků před působením sekt. 2009. Dizertační práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Oddělení pro vědeckou činnost. Vedoucí práce Bendl, Stanislav.